23
Jun
09

Musik kontra ”Musik”

Nu fick jag ett sånt där aggroryck igen. Jag satt och tänkte på när förstrött tittade på min gamla fiende TV:n (Jag gör det inte ofta, ibland händer det). Av misstag kom jag in på MTV. Man blir nästan mållös när man ser idiotin som flödar. Först var det om några puckade rikemansbrudar i 17-års åldern, och jag fick inte riktigt grepp om det fiktion eller verklighet där de hade sina livsskriser över dåligt smink, pojkvänsproblem och att de måste tuttoperera sig. Jag slog av TVn. När jag satte på den igen så var det exakt samma jävla sak. Fast med 40 åringar. Deras morsor hade helt sonika också fått ett program att gnälla om ovesäntligheter i.

Nästa försök då, det ska väl ändå vara en musikkanal, nej då jävlar är det bortskämda ungar som med sina 16 lipar högljutt för att de enbart bor i total överflöd.

Den liberala hegenomins matrealistiska strävanden äcklar mig. Till sist kom då musiken, eller snarare radioskvalet. Klart som fan det var gamla vanliga tråkiga klyschorna, med samma gamla vanliga tråkiga rapmusk, med samma jävla tråkiga remakes på det som en gång i tiden var faktiska låtar.

Jambagenerationen jublar över det hela och fortsätter springa runt och hjärntvätta sig sjävla, sluka klyschor, identifiera sig falskt med gangstarappens från början sociala meddelande,. De sätter på radion och låter sig ta skiten. Jag vill bara spy. Så jag satte mig ned och försökte hitta något från de senaste åren som faktiskt gav lite hopp: som t.e.x. hade en någolunda vettig text, inte innehöll biffiga negrer, vita emotionella killar, tuttbrudar eller rumpskakare eller för den whinande om den ”stora kärleken” eller texter som är rippade från porrfilmsbaksidor. Åtminstone något som inte var hip-hop. Inte för att jag ogillar poesi med rytm, utan bara för att det är så jävla uttjatat. Som kärleksballader. Något verkligt.

florida

Då fick jag ett slag över käften och konfronterades med ett band från mina föräldrars musikhistoria, ni vet när hårdrock fortfarande existerade, banden faktiskt skrev sin egen musik, det fanns inga musikkanaler och överallt i landet lirade kids i garage för att kanalisera just sina känslor för att uttrycka sig i folkhemmets förfall. Kidsen gjorde egna tidningar, egna spelningar, skrev samhällskritiska låtar och oavsett nu vilken genre de var inom så var musik inte något man försökta få knulla med på en sunkigt hak i en stockholmsklubb utan var något som levde över hela landet och hade någon form av mening, och skapade i sin tur genuina musikintressen (och skivsamlande) istället för en mp3 generation som laddar hem mobiltelefonsignaler (man kan ju ställa frågan om fildelning är bra, jag ställer frågan, är det bra kultur som tjänar på fildelning..). Det var det gamla bandet Euskefeurat som hade gjort nytt material. Titta och njut, det är nog det enda genuint GANGSTA som har gjorts på den här sidan 2000-talet. Åtminstone i det här landet, som inte framställs som fullkomligt idiotiskt á kartellen och resten av grabbarna som vill leka tuffingar men verkar glömt bort att majoriteten av befolkningen skrattar åt jambaungarna.

Det där i meningens rätta ord ‘punk’ för 2000-talet. Åt helvete med mainstreamkulturen, åt helvete med snorungar med piercingar, tatueringar, bröstinplantat från filmen ”300” och trummaskiner. Några gubbar från Norrland bryter samhällets normer mer än jag sett på evigheter även om den saknar samma energi som andra rörelser som utmanat samhällets normer gjort, men bara grejen att de kör vidare utan ens ett hopp att cityungarna ska titta bort från MTV en enda sekund förtjänar de min respekt. Där har vi johnny rotten och resten av det fula och äckliga för vårat århundrade, det fett omoderna, skitiga, bonniga och verkliga.

Nu ska jag ta och se den otroligt bra filmen The Committments när jag kommer hem. Där har ni också riktig musik.

committments
Se trailer

Angående varför Hip Hop (idag) suger, läs mer här.


0 Responses to “Musik kontra ”Musik””



  1. Kommentera

Kommentera

Kategorier

Sidor

juni 2009
M T O T F L S
    Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

