12
Jun
09

Längtan bort från staden..

Det senaste halvåret har ‘rörelsens’ självutnämnda tankesmedja satt sina marionetter igång för nästa omgång, ‘kampen om staden’, och kampen för att få ockupera hus, återta offentliga utrymmen etc etc. I sig stödjer jag kampen, trots allt så är det i städerna som den moderna arbetarklassen alltid har kämpat och moderniserat sig, just tack vare att städer som sådant är en produkt av en kapitalistik ordning och behovet av att centralisera arbetskraft kring produktionen. Den moderna staden kom just till av dessa skäl och möjliggjorde industralismen – ‘kom till’ och ‘kom till’ – mer eller mindre så gavs dåtidens lantarbetare inget val. Kapitalisterna gjorde som de alltid gjort, genom skatter, tvång, våld och svält så baxade de in oss i betongen och sedan dess har vi varit där. Så det ligger väl vettighet bakom den här kampanjen, även om jag själv knappast kommer arbeta i frågan, så anser jag det nyttigt att rörelsen kampanjar vidare i brist av det autonoma radikala partiet. Någon förändring, mer en eventuella rekryter lär vi dock inte se

Däremot.
Jag kan inte sluta hata städer. Jag vet inte om det har med min bakgrund att göra, eller centraliseringen av den liberala propagandan och ‘livsstilen’ just till städer, förmodligen är det båda. Städer ger min ingen harmoni. Överallt möter man ju idioter. På inget ställe är arbetarklassen så opolitisk, hjärntvättad, utslagen och alienerad som just i dagens metropoler av betong, armeningsjärn, neonskyltar och avgaser. Jag vill bara bort här ifrån, jag hittar personligen ingen harmoni i det hela. Det här är, i ordets rätta bemärkelse, ‘fiendeland’. I överlag tror jag inte heller att människan som sådan är skapad för att bo i städer, eller ens bo så nära varandra och i synnerhet inte utsättas så markant av den kommersen. Det blir nästan som en fars. Där kapitalismen använde sig av höga skatter, knektar och arresteringar för att få in oss städerna förr använder de idag ‘livsstilar’, subkulturer och andra propagandahjälpmedel (som TV), för att inte tala om tillgången till prekära skitjobb, för att vi ska stanna kvar. Trots att vi mår skit av det.

tiggeri

Människan är inte skapt över sådana här förhållanden. Statsbildning är en falsk kollektivism, det är falska gemenskaper som samlas i städer. Det enda som samlas här är vi utblottade, fattiga jävlar, som bor i lägenheter som är skitdyra, går till våra skitjobb och badar i floder av skit i form av kriminalitet, droger, utslagning och avgaser. Att vi inte skulle påverkas av betongen tycker jag dessutom är skitsnack. Klart som fan våra psyken, åtmsintone om man kommer från bruksortssverige, inte är anpassade för att glo på en jävla TV, höra fruar få stryk hela dagarna och trängas i trånga tunnlar fulla med folk i betonglandskap.

Mitt i allt det här kan man inte sluta fundera över vilka människotyper som skapas i den moderna staden. Vansinne brukar som sagt leda till vansinne. Första världskriget och arbetarrörelsens första, och största, splittring skapade förutsättningen för en människa som möjliggjorde att miljontals drog sig till fascismen. Vad kommer dagens nyliberala människa skapas till? Vilken människotyp kommer denna människa i sin tur skapa för motreaktion? Om dagens människotyp riskerar att fördummas till enbart en konsument, helt fri från sin historiska uppgift och sina kapaciteter, vilka krafter riskerar då att släppas loss? Kan det måhända vara en intelligent reaktion mot detta klimat (som jag hoppas), där dumheterna till sist förgörs och den nödvändiga (r)evolutionen sker. Att nyliberalismens människa helt enkelt är den nödvändiga ‘botten för att nå toppen’. Eller kan en allt dummare människa föranleda ett ännu större vansinne än vad historien har visat oss? Kollar vi på brutaliseringen i våra städer – så får vi däremot en nedslående resultat i våra funderingar. En mer brutaliserad, ointelligent, och – i ordets rätta bemärkelse – hjärntvättad människa kan mycket väl föranleda en liknande reaktion som i början av 1900-talet (som dock, hur man än vrider och vänder på det, fortfarande tenderarade att vara mer intelligent, dock bittrare och mer cynisk än dagens dito. Dåtidens fascister skapades i skyttegravarna i Verdun. Dagens skapas i undermålig skolundervisning)

shaunofthedea_wideweb__430x280
”Nearly all children nowadays were horrible. What was worst of all was that by means of such organizations as the Spies they were systematically turned into ungovernable little savages, and yet this produced in them no tendency whatever to rebel against the discipline of the Party. On the contrary, they adored the Party and everything connected with it…” – George Orwell, 1984

Vi måste här ifrån.
Nu låter jag kanske som en ‘contra el mundo moderno’, som en primitivist, en anarkist eller möjligtvis en nostalgisk, konservativ, tradionalist. Så är inte fallet. Jag värderar teknik och mina ideal, kommunismen, högt. Jag säger bara som det är. Den kommunistiska arbetarklassen kommer åtminstone aldrig jag se ha en framtid under dessa förhållanden. Städerna dödar oss, och har dödat oss sedan vi tvingades in i de skitiga fabrikerna (sedemera sktiiga snabbmatsrestaurangerna). Städer är kapitalismen sätt att underlätta sin produktion och hålla oss på mattan. Vi vill ha något annat. Vi vill ha frihet bland djur och natur, i kollektiv kraft med andra, med lämpligt avstånd från varandra. Vi förtjänar en miljö som är lika kopplad med historien som vi är och där vi får harmoni och lugn och ro – långt borta från den liberala skitkulturens stress, propaganda och ‘livvstilar’ – som påhyvlas oss och gör oss till nyttiga konsumenter i betongen och neonlandets vansinne.

Spräng betongen. Alla människor förtjänar lugn och ro och att leva sitt liv i sin egen takt.
”Bööhöö va tööntigt” kommer säkert flera som kommer från storstäderna slum tänka, utan att egentligen fråga sig själva varför, men min fasta åsikt är att proletariets intelligens, styrka och självbestämande enbart kan skapas när vi bryter kontakt med den liberala hegenomin och dess falska livvstilar. Och dess svagaste punkt idag är utanför storstäderna.
Mina personliga erfarenheter stärker min tes – det är en när jag är i skog och mark som min hjärna går på högvarv och man får tid att ta hand om filosofin, och komma bort från denna eviga jävla stress om ekonomi, jobb, lägenheter och annat som påhyvlas oss. Det är precis därför jag minst en gång i veckan även tar ut mitt barn i skogen, vem vet, det jag lär honom där om djur och natur kanske är kunskaper som knappt existerar om 20-30 år när han är i min ålder. Då är förmodligen ‘ganstaposes’ och ‘bootyshakes’ mer aktuellt för ungdomen än faktisk vetenskap och intresse om de mest fundamentala delarna av människans liv och historia.

Trots allt detta hat får jag fortsätta bida min tid här i betonghelvetet.
Som så många arbetare här så står jag som slav fast på stället, bunden av materalistiska förhållanden. Hitskickad i löften om löneslaveri.

Men en dag kommer varje arbetare vakna upp och se det här när kaffekoppen är sänkt, om inte kapitalismen hunnit sabba allt tills dess:

sulj861


2 Responses to “Längtan bort från staden..”


  1. 1 Grenze
    juni 29, 2009 kl. 12:06 e m

    Mycket bra, såg att du skrivit om Tiqqun också. Deras bok är väl inte mycket mer än det bästa uttrycket för dagens globala autonoma rörelse vars svagheter och styrkor blir väldigt tydliga i boken, men hela avslutningen om hur Paris måste brinna är nog det mest intressanta och ligger väl nära det du skriver om… Även om det förstås är problematiskt kan jag inte låta bli att uppskatta deras flykt från staden: Tarnac, ett försök att slippa skiten.

  2. 2 sniglon
    juli 11, 2009 kl. 9:46 e m

    Väl genomtänkta åsikter och ett fantastiskt språk.

    Tack, det är inte alltför ofta man råkar på båda tillsamans-

    Lev väl!

    Vh S


Kommentera

Kategorier

Sidor

juni 2009
M T O T F L S
    Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

